torstai 16. huhtikuuta 2009

Relax


4 kommenttia:

dlogger kirjoitti...

The time to relax always seem to be when you don't have time for it :|

L3 kirjoitti...

Jag har fattat en sak om relax idag. Jag ska dela med mig:

Folk brukar ju säga: "var i nuet", eller "var här och nu". Man har hört det så många gånger att man inte fattar vad det betyder.
Men idag har jag fattat det. Jag orkar inte skriva exakt hur jag kom på det, men kortfattat kan man väl säga att jag låg i soffan och oroade mig över mötet med en person, en person jag ville träffa, men inte hade tid att träffa idag. Så kände jag mig stressad och hade ont i huvudet.
OCH PLÖTSLIGT (!) fattade jag vad som stressade mig så mycket. Det är att hela tiden tänka på saker som befinner sig långt bort i tiden eller i rummet. Alltså att tänka på hur man ska göra något i framtiden, eller tänka på något man har gjort som inte blev bra, eller att hela tiden tänka på någon som inte är i samma rum som en själv.
Våran värld är så nätverksbaserad (jag menar inte bara internet, jag menar människo-nätverk) och planer och allting. SLÄPP DET!
Mitt knep var att börja tänka på det fysiska rummet som omgav mig: hur det kändes att ligga i soffan, beröringspunkter, hur rummet luktade, solen sken i mitt ansikte.

Jag kan säga att jag belv väldigt lugn. Kände att jag ville testa utomhus. Efter en halvtimme hade jag inte ont i huvudet mer. Då fattade jag hur tröttsamt det är att spänna sig utan att veta om det, jag blev så trött att jag bara ville gå och lägga mig.

RELAX: VAR HÄR OCH NU! Håll dina tankar i det rummet du befinner dig i. Tänkt inte på imorgon eller igår.
Allting ordnar sig tillslut ändå. Morgondagen kommer för dom som inte planerar den också, och dom är åtminstone utvilade nog att möta att oförutsägbara saker som inträffar.

Oj vilket långt inlägg.
Men det var för att det var en sån viktig erfarenhet, som jag precis gjort :)

Karin kirjoitti...

snygga stövlar :-)

Dahlia kirjoitti...

Dlogger: I guess that's when the need is biggest!

L3: Du sa det så gott som mitt i prick. Buddhisterna gör en massa för att öva upp sig i det och det kallas mindfullness, vilket just betyder att leva i nuet genom alla sina sinnen och låta tankarna släppa (eller flyta förbi när det kommer). MYCKET lättare sagt en gjort. Vi människor har en sådan benägenhet att reflektera o ge bedömningar på allt utan att stanna upp i våra tankar och utan att ens märka det.Men vi behöver komma ifrån vår "apparatur" o vila upp från tankeverksamheten! Jag lär människor att börja med rummet just som du berättade. Ibland börjar man genom att fokusera på kroppen och andningen. Många upplever det svårare den vägen. Jag gillar det där med rummet. Brukar öva mej i mindfullness i bastun, där finns så mycket sinnesförnimmelser. Kul att du kom på det helt själv. Jag har läst om det i mina studier. Det där kan du använda med dina elever! =)

Karin: Tack, här är det lilla fröken våran, som tar det lugnt!