sunnuntai 29. maaliskuuta 2009

Kokemisen autuus



Tässä kun istuskelen kaikessa rauhassa tietokoneen ääressä, laitan vielä pari kukka-aiheista kuvaa viime keväältä. Olo on kuin karkkikaupan ikkunan TOISELLA puolella!

Luin eilen Ranya ElRamlyn kirjaa, koska esikoinen on tekemässä siitä kirja-analyysiä suomen tunnille ja kiitollisena siinä ohessa, pääsin taas lukemaan hyvän teoksen. Mietin monta kertaa, miten joku voi kirjoittaa niin runollisen kauniisti. Alussa hän kuvaa löytynyttä minuuttaan (oletan) seuraavin sanoin:

"Jossakin vaiheessa esineisiin palasi väri, joka oli ollut liian kauan poissa.
Aika alkoi kulua hitaammin kuin ennen. Esineet tuoksuivat ja kiilsivät
enemmän kuin ennen. Esineitä oli enemmän kuin ennen, ja kirjoja, ja vaikken
mitenkään ehdi kaikkea, niin se ei kyllä haittaa mitään. Minä hurmaannuin
kuin lapsi, ja silloin tiesin olevani aikuinen." (Ranya ElRamley: Auringon Asema)

Tästä tuli mieleeni mindfullness, tietoinen läsnäolo. Elämä on kun onkin vain tässä ja nyt aistittavissa ja elettävissä (ilman mitään arvottelua hyviin/huonoihin, kaunis/ruma, fiksu/tyhmä....ajatus kun tekee huomaamatta jatkuvaa arviota asioista). Meidän ihana järki-hoi ja jatkuva ajattelu joutaa kun joutaakin välillä kokemisen tieltä narikkaan! Eilinen meni ja tulevasta ei tiedä...niinkuin sanotaan. Antaa niihin takertuneen ajatuksen poistua ja mielen olla läsnä; tässä ja nyt. Viimekevään kukat laitan nyt tänne!

5 kommenttia:

Pumita kirjoitti...

Helt Off topic nu (ursäkta att jag skriver på svenska men det känns lite lättare just idag) men vilken spännande resa du har framför dig, på många olika sätt! Jag har en kompis som har rest mycket och som var några veckor i Etiopien i februari-mars. Om du vill kan jag fråga henne om speciella tips. Och så känner jag en bloggare som har adopterat där men jag ska nog höra med henne först ifall hon vill...

Hauskaa sunnuntaita! :)

P.S. Minunkin pitäisi perehtyä tuohon mindfullness-juttuun.

Dahlia kirjoitti...

Det är nog det viktigaste topic för tillfället vad gäller här! Jag tar emot allt som har med Etiopien att göra och just med att resa dit. Vi vill så gärna annars också bekanta oss med landet iom att det känns viktigt att kunna ha Etiopien med oss åt vårt barn i framtiden.Jag blir riktigt glad om din bloggvän (o kompisen som var där) vill dela med sig om ngt gällande allt detta. Det kan ju bli mer resor dit som bäst.
Här går man ju o drömmer om att få barnbesked (vi har börjat sedan tre år...). Mindfullness behövs nog! ;)

Tack tack, vad glad jag blev!
Ha en bra söndagkväll! =)

Karin kirjoitti...

Hej!
Pumita har mailat mig och atalt om att du är intresserad av att veta mer om Etiopien och adoption från Etiopien. Du är välkomen att höra av dig och fråga när du vill om vad du vill :-) Vi har en flicka därifrån som blir sju år i år och hon var ca 8 månader när hon kom till Sverige.

Dahlia kirjoitti...

Hej! Va kul att höra från dej. Jag var inne på din blogg just och kommentera. Tänkte skriva en mail år dej också. Kanske det blir tusen frågor;) Spännande!!

Tack Pumita åt dej också!

Pumita kirjoitti...

Det var så lite. :)